środa, 4 stycznia 2012

Ruja


W 7-8 miesiącu koty są dojrzałe płciowo. Kot syjamski dojrzewa bywa że nawet w 6 miesiącu swego życia.  Po osiągnięciu dojrzałości fizycznej powinno się dopuszczać koty do rozrodu, czyli co najmniej 12 miesięcy. Ruja trwa kilka dni i występuje 2 razy w roku wiosną i jesienią. Kotkę najlepiej kryć podczas trzeciej rui, w 2 lub 3 dzień jej trwania, to także tyczy się kotów syjamskich. Ruja trwa 7 do 10 dni, gdy kotka przybywa z kocurem w domu, tym samym jej się przedłuża czas rui.
Kotka powinna  rodzić małe dwa razy w roku. Do kotek starszych powinno się dawać młode koty, gdyż starsze wiekowo kocury, fizycznie rozwinięci mogą się zachowywać agresywnie w stosunku do kotki.

Zachowanie kotki podczas rui


Kotka staje się niespokojna i traci apetyt kilka dni przed rują. Podczas rui kotka jest bardzo miła, chce się przytulać, łasi się koło nóg właściciela, pomrukuje, tarza się po podłodze, unosi często ogon w górę, a następnie przywołuje kocura. Jeśli się to nie udaje będzie próbować ucieczki poza dom.

Gdy będziemy chcieli pokryć kotkę persa kocurem persem najlepiej jest przywieść do siebie reproduktora, gdyż kocur jest zainteresowany tylko kotka w rui. Kotka znajdująca się w nowym otoczeniu, czyli u kocura będzie uciekać w ciche i spokojne miejsca, kąty, łóżka, szafy i ciężko będzie ją stamtąd wyciągnąć. Kotki w nowym miejscu są wylęknione, boja się.

Kocur tak samo jak kotki są dojrzałe w wieku 7-8 miesięcy. Kocury mogą kryć cały rok, lecz najlepiej brać kocury reproduktory, które osiągnęły rozwój fizyczną. Kot dojrzały fizycznie to kot, który  skończył powyżej jednego roku. Krycie kocurów nie powinno być częste, nie więcej niż 15 kotek, gdyż sperma kocurów będzie nie taka sama jak wcześniej, plemniki będą niedojrzałe, wskutek czego kotki kryte tego typu kocurami będą mieć mniejszy miot.

Akt krycia


Krycie często poprzedza zaloty. Na początku kota zachowuje się jakby była niedostępna, ukrywa się, często parska na kocura, ale w odpowiednim momencie ulega jego urokowi. Kocur łapie zębami za skórę w okolicy głowy lub szyi i następuje akt krycia, który charakteryzuje się piskiem, warczeniem lub krzykiem kotki. Akt powinno się powtarzać od 2 do 3 razy.

4 komentarze:

  1. Witam mam kocura Brytyjskciego który nie chce mi kryć. W maju skończył dwa Lata. Było u nigo prare juz kotek na kryciu i na poczatku brał sie za nei a teraz nie bardzo. A mam również Kocura siostrę, I jak ja widzi to za nia sie bierze. Z tym że pilnujemu je i rozdzielamy, Co pani o tym mysli?

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam mam kocura Brytyjskciego który nie chce mi kryć. W maju skończył dwa Lata. Było u nigo prare juz kotek na kryciu i na poczatku brał sie za nei a teraz nie bardzo. A mam również Kocura siostrę, I jak ja widzi to za nia sie bierze. Z tym że pilnujemu je i rozdzielamy, Co pani o tym mysli?

    OdpowiedzUsuń
  3. Gdy mamy kota to faktycznie dość istotne jest to, aby go dobrze wychować. Mi spodobał się wpis o kotach w https://mojemieszkanie.ovh/norweskie-koty-lesne-co-nalezy-wiedziec-o-tych-naturalnych-poszukiwaczach/ i jestem zdania, iż na pewno wielu z nas także tak uważa.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja jestem zdania, iż koty są wielce ciekawymi zwierzakami i z pewnością warto jest je mieć u siebie w mieszkaniu. Bardzo ciekawie napisano o nich w https://www.sn2.eu/kobieta/19504-kot-syjamski-dlaczego-warto-wybrac-te-rase.html i ja uważam,iż takie koty są naprawdę milutkie. Dlatego ja również rozważam teraz aby wziąć jeszcze kolejnego kota do siebie do mieszkania.

    OdpowiedzUsuń